malinvivi

Musikhjälpen

Publicerad 2012-12-16 22:00:00 i

Hur ska jag kunna förklara detta
utan att jag möjligtvis bli placerad i ett (oönskat) fack?
 
Det är något jag har gått och
tänkt på några dagar.
Jag älskar musikhjälpen och
Tycker att de gör ett fullkomligt
fantastiskt arbete.
Under veckan har de samlat in
23 miljoner svenska kronor!
Dessa pengar kommer gå till
Att rädda många liv.

Nu kommer det till själva anledningen
till att jag skriver detta inlägg.
Varför (ursäkta franska) i helvete
görs inte detta för befolkningen i Sverige först?
Innan vi skänker till andra länder.
Det moderna Sverige har idag
Tusentals hemlösa som inte har ätit på en vecka, som inte har sovit under ett tak på flera år. Vi har idag kvinnojourer
som tvingas lägga ner i brist på pengar, alltså kvinnor som dagligen får leva i psykisk & fysisk terror som inte har någonstans att vända sig.
Vi har idag barn som tvingar se på när deras föräldrar dricker sönder sina liv.
Föräldrar som är narkomaner, där deras barn inte kommer i första hand!
Vi har 18 åringar som idag tvingas vända sig till socialen då de inte har en möjlighet att få ett jobb i Sverige idag.
Vi har ensamstående föräldrar som krälar på sina bara ben för att få vardagen att gå runt, för att kunna föda
sina barns munnar.
Det är inte en självklarhet idag att
Få må bra. Jag har barn på min förskola som får gå i sommarkläder under vinterhalvåret då deras föräldrar inte
har råd att köpa en overall. Ensamstående föräldrar som får lämna sitt barn klockan 6 på morgonen för att gå till jobbet, kommer sedan tillbaka klockan 6 på kvällen, måste alltså jobba ihjäl sig för att
ha råd med sina räkningar.
Döende, blinda & cancersjuka människor som blir utkastade ifrån
försäkringskassan & tvingas ut i
arbetslivet.

Världen går åt fel håll idag.
Vi skänker miljarder om året utomlands,
Tänk om hälften av de pengarna
hade gått till Sveriges ungdomar,
ensamstående föräldrar eller våra
hemlösa.
Sverige är inte svart eller vitt.
Även om många i detta landet lever högt över en standard som många länder inte har, så betyder inte det
att alla har det bra!
Det är många i Sverige som lider just idag.

Kanske dags att börja tänka på de?

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2012-12-16 22:43:46

Du är så klok och så klarsynt så jag vill gråta min kära dotter. Att i så unga år ha förmågan att vara så klarsynt, är en gåva och samtidigt inte då jag förstår att det gör ont i hjärtat.Jag vet många mycket äldre människor som inte har kommit halvvägs i sina tankar, och många som väljer att leva med skygglappar för att de Vill att världen ska se ut på ett speciellt sätt. Vi får starta en egen insamling Malin. Älskar dig.

Postat av: Nandie

Publicerad 2012-12-16 23:36:58

Jag håller med! Men problemet är ju så mycket större där, och 2000 barn dör om dagen. Så dom behöver våra pengar lite mer.

Svar: Men det är ju absolut inte det saken handlar om. Jag förstår klart och tydligt varför man skickar pengar & Vill hjälpa! MEN när ska vi hjälpa oss själv? när ska barn som kommer med blåmärken till skolan varje dag få hjälp? Ska de få hjälp när alla andra länder kommer på fötter, är det då vi ska börja tänka på oss själva?
malin henriksson

Postat av: Malin

Publicerad 2012-12-16 23:47:05

Eller varför inte göra båda?
Räcker inte pengarna till oss också?
Självklart har vi det väldigt mycket bättre än många länder men det är ju fortfarande inte bra? Varför inte göra två separata insamlingar?

Postat av: zandra

Publicerad 2012-12-17 16:05:24

Tack Malin!
Äntligen någon som tänker som mig när det kommer till detta:)

Postat av: Lina

Publicerad 2012-12-17 19:24:05

Älskar musikhjälpen och jag älskar att lyssna på när fler och fler engagerar sig i det och hur generösa människor faktiskt kan vara, man får lite hopp om mänskligheten! Så därför kan dom göra exakt samma sak fast för ett bättre Sverige! Varför har aldrig det skett förut? Helt rätt i det du skriver!

Svar: Verkligen! fantastiskt arbete de gör. Kan bara inte för allt i världen förstå varför inga pengar går till Sverige? Varför det inte görs en separat insamling. ren idioti. Tänk va mycket det kunde ha hjälp här om 10% av musikhjälpens pengar hade gått till en kvinnojour!
malin henriksson

Postat av: Mamma

Publicerad 2012-12-18 20:32:35

Idag lades ytterligare en Kvinnojour ner för att de inte har pengar att hålla det öppet..

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela